Preberite o preteklih dogodkih:

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV 2016
23. 8. do 29. 9. 2016

Simon Zidar

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV (MNN) je dogodek, ki po svetu poteka že vse od leta 1997 in sicer v več kot 30 državah. V svetovnem merilu MNN torej letos praznujemo že 20., v Sloveniji pa se praznovanju pridružujemo že 18. leto zapored. Obeleževanje MNN je v letu 2016 še v enem pogledu posebno, saj mineva 25 let od podpisa Sporazuma o varstvu populacij evropskih netopirjev (Agreement of the Conservation of Bats in Europe – EUROBATS), ki ga je Slovenija sicer ratificirala leta 2003.

Tudi letošnjo MNN smo v prazničnem vzdušju obeležili v Sloveniji, zato smo v sodelovanju z drugimi organizacijami pripravili raznolik program: od opazovanj netopirjev do različnih predstavitev teh izjemnih nočnih živali.

Sodelujoče organizacije:
TD Županova jama, društvo Stezosledcev, Srednja šola Sežana, JZ Park Škocjanske jame, Infopeka, društvo Zelena steza, ZOO Ljubljana, JZ Park Škocjanske jame, Zavod Svibna, ZRSVN OE Ljubljana, ZRSVN OE Novo mesto, OŠ Stara Cerkev, župnija Stara Cerkev, JZ Krajinski park Goričko, OŠ Fokovci, Knjižnica Makse Samsa Ilirska Bistrica.

Vsem članom in sodelujočim pri organizaciji in izvedbi MNN se lepo zahvaljujemo!

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV NA PTUJU
Ptuj, 23. in 24.8.2016

Živa Bombek

V sklopu Mednarodne noči netopirjev smo 23. in 24. 8. 2016 na povabilo društva Stezosledcev s Ptuja izvedli javno predavanje in sprehod z ultrazvočnimi detektorji.  Dogodek se je odvijal na ptujski Belšakovi ulici, in sicer v okviru njihovega Otroškega tedna, katerega tematika so bile živali.

23. 8. 2016 se je predavanja in poslušanja netopirjev z detektorji udeležilo približno  30 otrok, starih med 5 in 10 let, skupaj z njihovimi spremljevalci, 24. 8. 2016 pa se je dogodka udeležilo približno  25 otrok med 5. in 15. letom.

Oba dneva so otroci pokazali mnogo navdušenja nad netopirji in bili  veseli, da so izvedeli veliko novega o tej zanimivi skupini živali. Osebno me je  najbolj pritegnila otroška vedoželjnost – postavljali so mi namreč zelo zanimiva vprašanja. Eden od otrok me je na primer vprašal, če netopirji res pijejo kri, drugega je zanimalo, če se res zapletajo v lase, spet tretjega, če res “vidijo” z ušesi ... Bilo mi je prav v veselje, da sem jim lahko odgovorila na vsa ta zanimiva vprašanja. Jim povedala ogromno novega o netopirjih in 3 ure druženja so minile kot bi trenil.

Predavanje in sprehod sem v celoti izpeljala Živa Bombek ob pomoči Monike Podgorelec.

NETOPIRNICE – DOM ZA NETOPIRJE
ZOO Ljubljana, 28.8.2016

Alenka Petrinjak

Na delavnici smo izdelovali netopirnice – lesena nadomestna zatočišča za netopirje, ki so jih obiskovalci lahko vzeli domov in obesili na drevo ali objekt v bližini svojega doma. Netopirnice so nadomestna zatočišča predvsem za tiste vrste netopirje, ki si sicer izbirajo naravna zatočišča za opaži stanovanjskih hiš ali drugih odprtinah stavb ter v drevesnih duplinah in špranjah. Obiskovalci so lahko tudi prisluhnili netopirskim zanimivostim in izvedeli kakšna je vloga netopirjev v naravnem okolju.

NETOPIRČKI – ustvarjalna delavnica
Park Škocjanske jame, 30.8.2016

V parku Škocjanske jame, ki so pomembno zatočišče za velike skupine netopirjev, so pripravili brezplačno ustvarjalno delavnico »Netopirčki«, na kateri so mladi in mladi po srcu izdelovali netopirske knjižne kazalke.

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV
Maribor, 2.9.2016

Nina Hojnik in Petra Roglič (društva Zelena steza)

V okviru 18. MEDNARODNE NOČI NETOPIRJEV smo v sodelovanju s Primožem Presetnikom, predstavnikom Slovenskega društva za proučevanje in varstvo netopirjev v Mariboru pripravili pestro srečanje. Društvo za opazovanje narave Zelena steza je povabilo člane in vse zainteresirane, da se udeležijo ustvarjalne delavnice za otroke, ki ji je sledilo predavanje Primoža Presetnika in večerni sprehod po mestu, kjer smo spoznavali različne vrste netopirjev, poslušali njihovo oglašanje in opazovali vedenje teh živali. Sprehodili smo se do Starega mostu in nadaljevali po desnem bregu ob toku navzgor. Primoževo predavanje in razlage na terenu so poslušalci, tako najmlajši kot odrasli, spremljali z velikim zanimanjem in postavili mnoga vprašanja. Dogodek je bil zelo simpatičen in prepričani smo, da je novo znanje o življenju teh ogroženih sesalcev v najlepši možni obliki predano poslušalcem, ki bodo tako bolj pozorni na nočne sesalce, s katerimi sobivamo v našem mestu.

Kraj in čas dogajanja: prostori Infopeke, Pekarna Magdalenske mreže, Ob železnici 16, Maribor, 2.september 2016, od 17.30 – 20.45
Število udeležencev: 39

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV V STARI CERKVI
Stara Cerkev pri Kočevju, 2.9.2016

Simon Zidar

V SDPVN si prizadevamo, da vsako leto poleg mnogih izobraževalnih aktivnostih v sklopu MNN predstavimo tudi kako delavno akcijo, s katero pokažemo, kako nam v društvu resnično ni vseeno za naše varovance. Tako smo v sodelovanju z Zavodom RS za varstvo narave OE Ljubljana pripravili dogodek v Stari Cerkvi pri Kočevju, na katerem smo počistili tudi zvonik cerkve Marijinega Vnebovzetja, saj ima v njem v poletnem času skupina 220 navadnih netopirjev (Myotis myotis) svoje kotišče. A naloga nikakor ni bila enostavna! Ob 15. uri smo se povzpeli v visok zvonik in že pod zvonovi zagledali kupčke netopirskih iztrebkov – gvana. Cvilež nad nami pa nam je dal jasno vedeti, da so netopirji kljub našim dobrim namenom nekoliko godrnjajoče sprejeli naš obisk. Vzpon po majavi lestvi nad zvonove pa je šele razkril pravo zakladnico – veeelike kupe gvana.

Pet prostovoljcev našega društva in tri predstavnice ZRSVN je pogumno s smetišnicami zakopalo v kupe in polnilo vreče, ki so se previdno znosile nižje. Po treh urah čiščenja pa nas je pričakal še nekoliko bolj zahteven del. Kako okoli 40 velikih vreč znositi iz zvonika? Po logistični diskusiji smo se postavili v verigo in v nekaj stopnjah vreče po zavitem stopnišču le prenesli pred cerkveni vhod. Tam nas je z velikim navdušenjem pozdravil tudi g. župnik, kateremu se še posebej lepo zahvaljujemo za sodelovanje in topel sprejem. Vreče gvana, ki je izvrstno naravno gnojilo, smo si razdelili udeleženci dogodka, preostalega pa smo podarili gospodu župniku.

Sočasno z umazano akcijo na zvoniku, pa so predstavnice ZRSVN v šoli v Stari Cerkvi izvedle ustvarjalne netopirske delavnice in predstavile novo naravovarstveno slikanico »Dogodivščina netopirja Mračka«. Ob 18:30 smo nadaljevali s predavanjema za javnost - »Skrivnostni nočni letalci« Simona Zidarja (SDPVN) in »Ohranjanje zatočišč netopirjev v cerkvah« Karoline Rebernik (ZRSVN), na katerih smo krajanom želeli poudariti, kako izjemni in pomembni so netopirji in kaj lahko storimo za njihovo varstvo.

Preselili smo se pred samo cerkev in ob mraku želeli prisluhniti preletom netopirjev. Udeleženci so z zanimanjem strmeli v cerkveno podstrešje in zvonik ter vanju usmerjali ultrazvočne detektorje, vendar smo od velike skupine navadnih netopirjev, ki je čez dan bivala v samem vrhu podstrehe zvonika, preko detektorjev zaznali le nekaj živali. Večkrat smo lahko prisluhnili drugi vrsti netopirjev - belorobim/Nathusijevim netopirjem, ki so lovili žuželke ob lučeh ob cerkvi.

Dogodek je bil dobro obiskan in zdi se, da je netopirje pozitivno sprejelo tudi precej krajanov Stare Cerkve. Za lažje nadaljnje sobivanje z netopirji v cerkvi pa smo za hitrejše čiščenje gvana v prihodnje na predel nad zvonovi pogrnili tudi plastično ponjavo. Naj navadni netopirji še naprej v miru bivajo v tem podstrešju!

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV PRED AJDOVSKO JAMO
Ajdovska jama, Nemška vas, 2.9.2016

Bernardka Zorko (Zavod Svibna)

Dogodek ob Mednarodni noči netopirjev smo v petek, 2. septembra 2016 zvečer, izvedli letos ponovno tudi pred Ajdovsko jamo pri Nemški vasi. Na sedežu Zavoda Svibna smo uvodoma predstavili delo študijskega krožka »Opazovanje stanja ogroženih vrst«, v okviru katerega je pod vodstvom Andreja Hudoklina z Zavoda za varstvo narave, OE Novo mesto in dodatni podpori Primoža Presetnika (CFFK, SDPVN) in ostalih članov SDPVN potekal podroben monitoring dinamike bivanja netopirjev v Ajdovski jami. Ti so se letos v jami nasledili po prvi pomladanski otoplitvi - prve dni aprila, sredi junija pa so se postopoma skotili mladiči. S pomočjo različnih metod smo ugotovili in potrdili prisotnost treh različnih vrst netopirjev, ki poleti jamo uporabljajo za svoje zatočišče. Od teh gre pri južnih podkovnjakih in vejicatih netopirjih za porodniško kolonijo, pri dolgokrilih netopirjih pa tega še ni možno potrditi. Po letošnjem štetju naj bi bilo v Ajdovski jami cca 300 – 350 južnih podkovnjakov, 150 vejicatih netopirjev in okoli 50 dolgokrilih netopirjev – odraslih osebkov. Če prištejemo v jesenskem času še mladiče, je netopirjev okoli 1000.
Pred večernim sprehodom in poslušanjem netopirjev s pomočjo posebnih detektorjev pred Ajdovsko jamo, so prisotni slušali še o simbologiji netopirjev, ki so jih po svoje častile in imele za pomembne sopotnike različne kulture v preteklosti.

NETOPIRJI – SKRIVNOSTNI LJUBLJANČANI
Koseški bajer, Ljubljana, 3.9.2016

Nika Krivec

V soboto, 3. 9. 2016, se je ob Koseškem bajerju odvil razgiban dogodek v okviru Mednarodne noči netopirjev. Ob bajerju smo že v popoldanskih urah postavili informativno stojnico, zvečer pa je sledilo poučno predavanje o netopirjih in sprehod z ultrazvočnimi detektorji, s pomočjo katerih smo lahko netopirjem tudi prisluhnili. MOL je priskrbela stojnico, mi pa igro spomin, promocijski material in veliko dobre volje - rezultat je bil res simpatičen in dobro obiskan dogodek. Aktivnost je potekala v sklopu projekta »Netopirji – skrivnostni Ljubljančani 2«, ki ga sofinancira MOL.

VGASNIMO POSVEJTE
Fokovci, Goričko, 9.9.2016

Simon Zidar

Na povabilo KP Goričko smo se že 6. leto pridružili praznovanju MNN na Goričkem z dogodkom “Vgasnimo posvejte” (prekmursko: Ugasnimo luči). Na njem smo na poljudnem predavanju, ki je bilo letos množično obiskano, trije predavatelji predstavili različne vidike svetlobnega onesnaževanja. Prim. mag. Branka Begović je predstavila vpliv svetlobnega onesnaževanja na človeka in njegovo zdravje, Simon Zidar sem predstavil vpliv nočnega osvetljevanja na netopirje in druge nočno aktivne živali, Bojan Jandrašič (ASTRA AD ASTRA) pa nas je popeljal med zvezde in planete, za opazovanje katerih prav tako potrebujemo temno nebo. Najbolj zanimiv del dogodka pa je sledil po predavanjih, ko smo se sprehodili v okolici šole in imeli neverjetno srečo, saj se je nekaj belorobih/Nathusijevih netopirjev prehranjevalo in preletavalo prav nad parkiriščem ob sami šoli. Navdušeno smo poslušali cmokajoče zvoke iz ultrazvočnih detektorjev in odgovorili na vsa radovedna vprašanja. Ko so se netopirji že nekoliko umirili, pa smo se preselili na igrišče in prisluhnili zgodbam, ki nam jih govorijo ozvezdja, skozi teleskop pa si ogledali mesec.

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV V SEŽANI
Sežana, 9.9.2016

Primož Presetnik

V petek 9.9.2016 je bila v okviru MNN izvedeno tudi predavanje v Srednji šoli Sežana. Najprej sem nekaj besed povedal o netopirjih na splošno, potem pa o netopirjih v okolici Sežane, ker podatkov o netopirjih v sami Sežani z eno izjemo skorajda ni. Po predavanju smo se odpravili v Sežanski botanični vrt, kjer smo poslušali in opazovali tam leteče netopirje.

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV V ŽUPANOVI JAMI
Grosuplje, 10.9.2016

Jaka Kregar

Eden izmed dogodkov Mednarodne noči netopirjev 2016 je potekal pred Županovo jamo pri Grosupljem, ki so jo za svoj dom izbrale nekatere vrste netopirjev.

V soboto, 10. septembra 2016, je bilo na ploščadi pred jamo živahno že zgodaj popoldne – otroci so se skupaj s svojimi starši preizkušali v izdelavi lesenih netopirnic ter ustvarjanju različnih netopirsko obarvanih likovnih izdelkov.

Kasneje so se obiskovalci zbrali pred vhodom v Županovo jamo - sledil je namreč dobro uro trajajoč izlet v dolenjsko podzemlje. Poleg kapniškega okrasja so si obiskovalci z zanimanjem ogledali tudi s stropa viseče prebivalce jame – netopirje. V Permetovi dvorani so jih pričakali mali in veliki podkovnjaki, ki so rahlo nejevoljno strmeli v človeške prišleke.

Po povratku na površje je naš član Jaka Kregar za obiskovalce pripravil predavanje z naslovom »Ali znamo biti prijatelji z netopirji?«. Predstavil je ogroženost netopirjev in človekov vpliv nanje ter poudaril, da je skrajni čas, da zavržemo negativne mite, ki se držijo teh spretnih nočnih letalcev.

Ob koncu predavanja se je začelo mračiti, obiskovalci pa so z zanimanjem pričakovali še zadnje dejanje dogodka – poslušanje netopirjev z ultrazvočnimi detektorji. Zbrani na stopnišču pred vhodom v jamo so lahko kmalu spoznali eholokacijske klice malega in velikega podkovnjaka. Nad poslušanjem so bili še posebej navdušeni otroci, ki so poslušanje z detektorji označili za »telefoniranje netopirjem«.

MEDNARODNA NOČ NETOPIRJEV V ILIRSKI BISTRICI
Ilirska Bistrica, 29.9.2016

Primož Presetnik

V četrtek 29.9. je v Knjižnici Makse Samsa v Ilirski Bistrici potekalo predavanje z naslovom »Netopirji Ilirske Bistrice in okolice«, ki mu je po ustaljenem običaju sledilo tudi večerno opazovanje netopirjev z ultrazvočnimi detektorji.

OBJAVE V MEDIJIH:

• izjava Radio Krka (petek, 2.9.2016, ob 15.30 h)

• prispevek Dnevnik (petek, 2.9.2016 – Sprehod z netopirji)
  • izjava Radio Prvi (sobota 3. 9. 2016 – Noč netopirjev)

• izjava Radio Univox (ponedeljek 5.9.2016 2x – Lokalni odmevi 11h, 17h)
  • prispevek TV Kočevje (ponedeljek 5.9.2016 – Svet pred domačim pragom)

• izjava Radio Sora – (petek 9.9.2016)
  • članek Dnevnik (sobota 3. september - V porodnišnico netopirjev izjemoma odškrnili vrata)
  • prispevek Siol.net (nedelja, 11.9.2016 - Jeseni se ne zgodi redko, da v stanovanja sredi mesta zaidejo netopirji)